THE AUSTRALIAN newspaper caught out in false story that denied climate change

‘Considerable concern’: Oz in hot water over climate denial errors, Crikey,  by Myriam Robin, 24 July 14 The Press Council has handed down an adverse ruling against The Australian for a front-page article published in September last year that relied on a rapidly debunked Daily Mail story claiming the Intergovernmental Panel on Climate Change had revised down the rate of global warming since 1951.

In highly unusual language for the Press Council, it says it is a matter of “considerable concern” that The Australian delayed in acknowledging its errors. Asked to explain the strong language, Press Council executive director John Pender told Crikey ”the initial error was very serious and prominent, was repeated unequivocally in a later editorial, and was not corrected with sufficient speed, clarity and prominence”.

In a September 16 article, since changed online but archived here on the Media Watch website, The Australian environment editor Graham Lloyd rehashed a British story published a week before the Fifth Assessment Report of the IPCC was released that claimed the report update would say the true figure of warming since 1951 had been 0.12 degrees Celsius per decade, and not the 0.2 degrees Celsius claimed in previous reports.

The Oz’s piece continued:

“Last week, the IPCC was forced to deny it was locked in crisis talks as reports intensified that scientists were preparing to revise down the speed at which climate change is happening and its likely impact.

“It is believed the IPCC draft report will still conclude there is now greater confidence that climate change is real, humans are having a major impact and that the world will continue to warm catastrophically unless drastic action is taken to curb greenhouse gas emissions. The impacts would include big rises in the sea level, floods, droughts and the disappearance of the Arctic icecap.

“But claimed contradictions in the report have led to calls for the IPCC report process to be scrapped.”

These reports were wrong. The Daily Mail got its numbers wrong, and The Australian repeated the error, as Media Watch anThe Guardian pointed out last year. The long-term trend in the IPCC report is 0.13 degrees of global warming a decade, and has been for some time — there was no retreat from higher figures……..http://www.crikey.com.au/2014/07/24/considerable-concern-oz-in-hot-water-over-climate-denial-errors/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: